Regelverk for elsykkel
Det stilles tekniske krav til utstyr som refleks, lys og bremser på sykkelen din. For elsykkel er det i tillegg krav til motorens effekt og virkemåte.
En sykkel er definert som et kjøretøy i trafikkreglene, og derfor stilles det en del krav til utstyr sykkelen din må ha. Hvordan et kjøretøy blir definert, har betydning for hvor du kan bruke det, og hvilke konsekvenser det får om du bryter reglene.
Regelverket - EPAC
Denne guiden dreier seg utelukkende om elsykler som er godkjent i henhold til den europeiske standarden EN15194. Elsykler som tilfredstiller denne standarden kalles EPAC (Electrically Power Assisted Cycle). En EPAC slipper unna mopedregelverket og her i stedet samme juridiske status som en ordinær tråsykkel.
Tråkkeplikt - med ett unntak
For å tilfredstille EN15194-regelverket, må en elsykkel ha visse egenskaper.
Motoren skal fungere som en hjelpemotor, noe som betyr at motoren kun skal aktiveres når man tråkker på pedalene.
Dersom sykkelen har f.eks tommelgass vil den havne inn under regelverket som også omfatter moped og motorsykler.
EN15194-regelverket tillater imidlertid ett unntak fra regelen om at brukeren må tråkke på pedalene. Det er tillatt å ha trille- og startassistent som betjenes via en knapp, hendel eller bryter. Denne skal ikke overstige mer enn 6 km/t.
Regler for batteri og motor
En annen fellesnevner er at batteriet maksimalt kan ha en spenning på 48 volt, og at hjelpemotoren maksimalt kan produsere 250 watt kontinuerlig. Årsaken til at vi har uthevet ordet kontinuerlig, er at dette ordet glemmes av mange kilder som omtaler elsykler. I henhold til standarden er det nemlig lovlig å produsere elsykler med motorer som i kortere perioder leverer langt mer enn 250 watt, for eksempel ved igangsetting eller i bratte bakker. Og nettopp hvordan de ulike produsentene har valgt å utnytte dette «kontinuerlig-smutthullet» i standarden, kan bety svært mye for kjøreopplevelsen.
Maksimal hastighet
Et annet kjennetegn ved EN15194-elsykler er at motorkraften skal kuttes når hastigheten passerer 25 km/t. Motorkraften skal også kutte når du slutter å trå på pedalene.
Hvor raskt motoren skal kutte, avhenger om sykkelen er utstyrt med bremsesensorer eller ikke, dette er ikke påbudt men sørger for at motoren kobler ut når bremsene blir brukt.
Dersom sykkelen er utstyrt med bremsesensorer, holder det med at motoren kutter senest 5 meter etter at du har sluttet å tråkke. Om sykkelen ikke har bremsesensor, skal motoren kutte senest 2 meter etter du har sluttet å tråkke.
Fordeler ved å tilfredstille regelverket
Den store fordelen ved elsykler som tilfredstiller EN15194-regelverket, er som nevnt at de juridisk er å anse som ordinøre tråsykler. Det betyr at du slipper unna både registreringsplikt, årsavgift og ansvarsforsikring.
Det betyr også at elsyklene ikke er omfattet av hjelmplikt eller aldersgrense. Vi anbefaler imidlertid å bruke hjelm når du sykler.
Oppsummering av regelverket
- EN15194-elsykler kjennetegnes ved at motoren i utgangspunktet ikke skal aktiveres før du trår på pedalene (uten om trilleassistanse/gåhjelp).
- Motoren skal deaktiveres når du overstiger 25 km/t
- Motorens maksimale kontinuerlige effekt er 250w.